NaNoWriMo 2015

Untitled

tää on nyt tällainen "how to write a damn good novel without major plot twists" -postaus,
vaikka tuskin tästä(kään) tulee mitään lähellekään titteliä "a damn good novel" yltävää, koska en tiedä onko musta romaaniin, kun ajatuksenvirtarunous ja sekava lyhytproosa ylipäänsä on ehkä ominta vieläkin.

tarvitsisin nyt todellakin niitä suuria juonenkäänteitä,
tai jos vaikka lähdettäisiin ihan vain juonesta.
tai siitä että mistä helvetistä mä ajattelin edes aloittaa tän tarinan.

niin,
mulla on ihanat (vähän liiankin ihanat) henkilöhahmot, joissa ei kuitenkaan ole tarpeeksi syvyyttä taaskaan, kun teen niistä kaikista aina liian kivoja.
mulla on hatara idea siitä, että kirjoitan (taas kerran) vähän rappioituneesta taiteilijaporukasta, mutta sen enempää selvyyttä juonesta ei ole.
(onhan tässä vielä kaksi ja puoli tuntia aikaa.)

miksi mä lähden taas mukaan tähän? ja miksi en voinut aloittaa suunnittelemista vaikka muutama viikko sitten?

(kertokaa teidän nanoista, tarviin nyt jotain inspiraatiota/vertaistukea/muuta ajateltavaa hELP)
ja lisätkää vaikka writing buddyksi niin voidaan yhdessä tuijotella toistemme sanamääriä ja ahdistua.

6 comments:

  1. siis mä kirjotan kerrankin jostain muusta kun rappioelämää viettävistä taiteilijoista!! tai no, yritän ainakin. tästä pitäis tulla murhamysteeri joka sijoittuu pieneen kaupunkiin ja hahmot on enemmän sellasta "suositut urheilijanuoret joilla ei ole lacrosse- tai cheerleader -joukkueen ulkopuolella mitään tulevaisuutta ja siksi kaikki muu paitsi joukkue ja oma kiiltokuvaimago on turhaa ja ollaan julmia ja itsekkäitä" -tyyppiä.

    ja jos onnistun niin mulla olis aika järisyttävä plot twist lopussa mutta se on niin ennalta-arvattava että jos tää olis jonkun muun kirjoittama romaani niin inhoisin sitä :-Dd

    ReplyDelete
    Replies
    1. okei kuulostaapa hyvältä!! (tuli vähän dare me -vibat mutta siis tosi hyvällä tavalla :-Dd) oon vähän kateellinen tosta plot twistista koska oon pyöritelly näiden hahmojen välisiä suhteita vaan päässäni nyt pari tuntia enkä keksi mitään kirjottamisen arvoista näistä...... tai siis toki mä voin jotain tyhmää dialogia kirjottaa, mutta ei siitä nyt romaania saa aikaan hitto vie :-Dd mulla kaatuu aina kaikki siihen, että tykkään mun hahmoista liikaa, mutta en keksi niille tarpeeksi kiinnostavaa tarinaa siihen ympärille...

      Delete
  2. tää on nyt toinen vuosi, kun päätän ihan oikeasti osallistua nanoon. oon nyt jo tosin jälkessä, koska en oo ollu omalla koneellani koko päivänä...

    mutta siis kirjotan yllättäen rakkaustarinaa, joka on enemmän tai vähemmän masentava. tänä vuonna ajattelin kumminkin ylittää itseni ja kirjoittaa englanniksi (uskon tämän olevan virhe, mutta noh) juoni on erittäin hutara, mutta pääsion se kertoo tarinaa Melaniesta ja Mattista.

    Matt elää so called "rappioelämää" (viina, huume, naiset) ja Melanie taas ihan normaali yliopistoa käyvä nuori nainen. he rakastuvat ja kaikki menee hyvin, kunnes saavumme plot twistiin, joka tulisi ainakin itsellleni ihan puun takaa :D

    toissa vuonna sain ehkä päälle 5k sanaa, ja teksti oli kyllä myös sen mukaista, että en ollut valmistautunut hyvin. nykyään mulla on enemmän "kokemusta" kirjoittamisesta ja uskon että tänä vuonna saan vähintään puolet! (tai ainakin se on tavoite)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hei tsemppiä hurjasti, tärkeintähän ei oikeasti ole minkään tietyn sanamäärän saavuttaminen, vaan juurikin se että tulee kirjotettua edes jotain! :-) mäkin meinasin tossa äsken lennosta vaihtaa englantiin kun ei tästä romaanin kirjoittamisesta suomeksi meinaa tulla mitään, vaikka kaikki lyhytproosa suomeksi onkin just sitä mitä rakastan tehdä. mutta jotenkin tää vaan kuulostaa niin tönköltä ja dialogi on kamalaa ja aoidskj hitto.... mutta ehkä mä yritän nyt kuitenkin suomeksi :-D

      Delete
  3. mun piti tänä vuonna tuhannen harkintakerran jälkeen ryhtyä tähän oikeasti tosissaan ajoissa järjestelmällisten suunnitelmien kanssa mutta no.
    (ajattelin ehkä lähinnä epävirallisesti kasata jotain kömpelöitä samoihin henkilöhahmoihin liittyviä ajatuksenvirtoja ja kattoa miten siinä käy (tähän mennessä on kasassa vaan pintapuoliset päähenkilöt (knut ja magnus) ja epäloogisia listoja et en mä kyllä tiedä kehtaako tätä edes kutsua edes epäviralliseksi yritykseksi))

    ReplyDelete
    Replies
    1. voi kuulostaa ihanalta oikeasti koska ajatuksenvirta on ♥♥♥ !! ja tärkeintähän ei ole sääntöjen noudattaminen tai voittaminen vaan se, että tulee ylipäänsä kirjoitettua!

      Delete