11 FACTS & 11 QUESTIONS

Untitled

Musta tuntuu, että näiden blogihaasteiden kulta-aika on ohi tai sitten kukaan ei vaan enää ikinä haasta mua, kun oon niin laiska tekemään tällaisia… Mutta nyt Jelenan kysymykset oli tavallista kivempia ja mielenkiintosempia, eli päätin vastata haasteeseen ‒ osittain. En siis haasta ketään, kun en keksinyt mitään fiksuja kysymyksiä.

 1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään. 
 2. Pitää vastata haastajan 11 kysymykseen. 

 FAKTAT: 

1. Oon ihan käsittämättömän laiska, siis oikeesti. Voin viettää vaikka kolme päivää paikoillani maaten, neljäntenä saattaa jo sit alkaa kyllästyttää… Toisena esimerkkinä tietysti mun opiskelumetodit (niin mitkä…), eli en vaan saa itseäni tekemään mitään, vaikka kuinka olis suunnitelmissa. Myös urheilutottumuksissani (juuuuh…) on vahvasti läsnä laiskuus, koska sohvalla makaaminen on paljon miellyttävämpää.

2. Oon asunut Hollannissa isän opiskelujen takia n. kaksi vuotta ollessani 1,5 ‒ 3-vuotias. En kyllä muista siitä paljon muuta kuin muskarin, jossa käytiin mun isoveljen kanssa ja sellasen leikkipuiston, jossa oli tukkirata. Niin ja aasit, joita käytiin syöttämässä usein. Hollannin lisäksi asuttiin myös kaksi kuukautta Pariisissa ollessani 5-vuotias, isän opiskelujen takia silloinkin.

3. Voisin elää Aino lumoava lakritsi -jäätelöllä. Meillä on sitä yleensä kesällä aina pakastimessa ja muina vuodenaikoina aina silloin kun muistan muistuttaa äitiä ostamaan sitä. Eli aika usein.

4. Kuvailisin itseäni ehkä sarkastisen pessimistiseksi realistiksi :'--D Siis, vihaan teennäistä yltiöpositiivisuutta (painotan vielä, että siis teennäistä!!!! aito on ihan ok) ja siksi ehkä vaikutan joidenkin mielestä negatiiviselta ihmiseltä. En kuitenkaan sanoisi tosiaan itseäni negatiiviseksi, koska ajoittainen pessimismini on yleensä varsin itseironista. Kuten oikeastaan kaikki mitä teen, en vaan pysty suhtautumaan itseeni vakavasti!!

5. Musiikki, kirjoittaminen ja lukeminen ovat aina olleet mun suurimpia intohimojani. Vanhempieni ammattien takia (muusikko ja musiikkitoimittaja/-tuottaja) musiikki on aina kuulunut elämään, mutta ehkä 5-vuotiaana siitä tuli oikeasti osa mua aloittaessani viulun soittamisen. Soitin sitä viime kevääseen saakka, siis 13 vuotta, mutta lopulta ei enää tuntunut omalta ja se on niin kallis harrastus, etten viittinyt jatkaa. Kuorolaulu ja musiikin kuunteleminen jatkuvat kuitenkin.
Kirjoittaminen taas alkoi kunnolla ehkä 10-vuotiaana, kun kirjoitin ensimmäisen kirjani (heppakirja, juuh…), mutta sitä ennen olin kyllä kirjoittanut jo paljon, koska kirjoitin ns. koulupäiväkirjaa kolme ensimmäistä luokkaa. Kirjallisista saavutuksistani viime vuoden onnistunut NaNo on ehkä se, josta olen kaikkein ylpein (vaikka se itse teksti aika kamalaa olikin).
Kirjojen lukeminen alkoi siitä hetkestä, kun sen opin. Aloin heti sinä päivänä lukea Peppi aikoo merille -kirjaa ja sen jälkeen olenkin lukenut aina. Pahimpina teinivuosina luin kyllä todella vähän, mutta sitä kesti vain n. kaksi vuotta. Olen lukenut elämäni aikana 894 kirjaa.

6. Mulla on ollut syömishäiriö, ja on tavallaan edelleenkin. Tai kun ei se vain taida ikinä loppua, vaikka oonkin syönyt jo pari vuotta normaalisti, oon nykyään ihan normaalipainoinen ja se ei hallitse mun elämää, mutta silti mua itkettää joka kerta kun katson peiliin, koska näen jotain ihan muuta kuin mitä te näätte.

7. En tykkää pukeutua kirkkaisiin väreihin, kun ne ei tunnu sopivan mun hiusten- ja ihonväriin. Käytän siis lähes aina joko murrettuja sävyjä tai sitten en värejä ollenkaan.

8. Oon ihan koukussa tumblriin (ja tykkään mun tumblrista ihan liikaa, saa seurata jos kauniit fiiliskuvat iskee!).

9. Oon käynyt Saksassa (x2), Hollannissa (x3), Sveitsissä, Rankassa, Kreikassa (x5), Portugalissa (x2), Kroatiassa,  New Yorkissa, Venäjällä, Italiassa (x2), Tanskassa, Ruotsissa (x100) ja Virossa (x100).
Luultavasti unohdin jonkin…

10. Vastaleikattu ruoho, kahvinpurut ja uudet kirjat on mun lempituoksuja.

11. Oon huono pitämään yhteyttä ihmisiin, vaikka tykkäisin niistä kuinka paljon. (Sori taas kerran kaverit, jotka ootte yrittäneet tavoittaa mua puol vuotta ja oon unohtanut että vois olla ihan kiva nähdä/soittaa/kirjoittaa. Lupaan kirjoittaa rästisähköpostit ja -kirjeet ens viikon aikana ja mennä kahville  asap kaikkien niiden kanssa, joita on pitänyt nähdä!)

 JELENAN KYSYMYKSET: 

1. Mikä elokuva on tehnyt sinuun suurimman vaikutuksen?
- Apua, tää on vaikee! Oon katsonut onneksi ihan supervähän leffoja viime aikoina niin voin keskittyä vain vanhojen lemppareiden välillä arpomiseen… No ehkä Amélie. Tai sit Hitchcockin Takaikkuna (tai jokin muu niistä viidestätoista, jotka oon nähnyt…).

2. Jos saisit vaihtaa paikkoja jonkun kanssa, kuka se olisi?
- Ai vitsit, mitä jos en haluu… :'--D Tykkään mun elämästä aika paljon kuitenkin! Mutta noh, ois kiva olla vaikka Haruki Murakami, koska se osaa kirjoittaa niin hyvin. En kyllä haluaisi olla 65-vuotias mies, että toisaalta… En mä tiedä, tää on liian vaikee kysymys!

3. Jos saisit nähdä minkä tahansa artistin/yhtyeen livenä (kuollut tai elävä), mikä/kuka se olisi?
- Hmmh, ekana tuli mieleen The Smiths! En osaa perustella muulla kuin niiden biiseihin liittyvillä tunnesiteillä.

4. Mikä on hulluin asia, jota haluaisit kokeilla?
- Ehkä benji-hyppy, ois niin hullun siistiä mut oon ihan liian pelkuri!!!

5. Mitkä asiat saavat sinut yleensä hyvälle tuulelle?
- Rauhalliset aamut (vihaan kiirettä etenkin aamuisin!), hymyilevät vastaantulijat, arkiset hetket kavereiden kanssa, toinen kupillinen aamukahvia ja uuden kirjan aloittaminen.

6. Mitkä asiat saavat sinut yleensä huonolle tuulelle?
- Liian aikaiset aamut, bussista myöhästyminen, ahdaskatseiset ja suvaitsemattomat ihmiset ja paleleminen (silti pukeudun yleensä aina liian vähiin vaatteisiin…).

7. Mitä piirteitä arvostat ihmisessä?
- Aitoutta, hyvää huumorintajua (siis tärkeimpänä kriteerinä se, että nauraa yhtä huonoille jutuille kuin minä, ettei mun tarvi nauraa yksin… :-D), suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta. Ainakin näitä.

8. Mikä kappale kuvastaa elämääsi parhaiten/kolahtaa sinuun syvimmin?
- Hylkäsin heti tuon ensimmäisen vaihtoehdon, koska liian vaikee (vaikka oiskin koolia osata vastata jotain fiksua siihen), mutta kyllä tuo syvimmin kolahtavakin kappale tuotti vähän vaikeuksia. Päädyin lopulta vain kertomaan tällä hetkellä syvimmin kolahtavan, eli tää saattaa olla viikon päästä sitten jo jokin ihan muu biisi. Mutta siis, tällä hetkellä MØ - Walk This Way.

9. Kuvaile itseäsi kolmella sanalla?
- En keksinyt parempaa määritelmää kuin jo tuolla faktoissa mainitsemani sarkastisen pessimistinen realisti! Ei tuo ehkä oo ihan tyhjentävä määritelmä, mutta paremman puutteessa menkööt…

10. Luettele viisi lempiblogiasi?
- parlez vous or something like that, 365 days with Ida, d a m n h o o l e y, emmylinnea ja wilderness.

11. Ketä ihailet ja miksi?
- No ainakin Haruki Murakamia kielellisen lahjakkuutensa vuoksi sekä John ja Hank Greeniä hauskuutensa ja fiksuutensa vuoksi (Johnille kyllä plussaa myös kielellisestä lahjakkuudesta). Ja sitten kyllä aika monia muitakin, mut näitä kolmea ehkä eniten.

26 comments:

  1. Anonymous9:45 pm

    oot täydellinen!! ja onneks en oo yksin ton kutosen (omat faktasi siis) kanssa, tunnistan itseni vähän liiankin hyvin tosta :D love to youuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakkautta sullekin ihana, ja kiitos! :-* hei joo, musta kans tuntuu välillä et ei kellään muulla oo näin, kun aina kuulee niitä "TEIN SEN, PARANNUIN!!!" -lausahduksia ja tekee mieli lyödä päätä seinään et miksei mullekin tuu tollasta valaistumista… :-D

      Delete
    2. Anonymous9:21 am

      Miten voi olla syömishäiriö jos syö normaalisti?:o Vai käsitinks jotain väärin... Eiks tontyyppinen häiriö oo aika tyypillinen vähän kaikilla? (ainakin musta tuntuu että kukaan nuori tyttö ei oikein ole tyytyväinen vartaloonsa...) Näetkö sä ittesi läskinä?:(

      Delete
    3. no tätä on ehkä vaikea ymmärtää, jos ei oo itse sairastanut syömishäiriötä, mutta siis sellainen jatkuva itseinho ei ole normaalia/sellasta mitä jokainen nuori tyttö käy läpi. näen siis itseni n. kaks kertaa isompana kuin olen, joo, parannusta siihen että pahimpina aikoina se peilikuva tais olla n. neljä kertaa todellisuutta isompi...
      ja siis tolla normaalisti syömisellä tarkotan lähinnä sitä että syön ees yhen lämpimän ruuan päivässä, mutta se on joka kerta jotenkin yhtä kamalaa. en mä tiedä, en osaa selittää tätä ja varmasti tosiaan mahdoton ymmärtää, jos ei itellä oo syömishäiriötä ollut.

      Delete
    4. Anonymous2:02 pm

      Mistä sä tiedät että näät ittes kaks kertaa isompana?:0 Sori jos on liian henkilökohtaista ei ole pakko vastata... Kiinnostaa vaan!

      Delete
    5. no esim. tietämällä paljon painan ja minkä pituinen oon ja vertaamalla käsitystäni itsestäni niihin joiden tietävän olevan suunnilleen samoissa mitoissa kuin minä.

      Delete
  2. Anonymous10:00 pm

    Onks sul sit paljo kavereita joihin et oo pitäny yhteyttä? Mäki oon huono siinä.
    Mut oot ihana ja pidän kovasti sun kirjotus tyylistä .<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. no siis tosiaan kirjekaverit ja sähköpostikaverit on ootelleet vastauksia turhan pitkään ja sitten muutaman lähellä asuvan ystävän kanssa on pitänyt päästä kahville jo pitkään, mut se mun kahen viikon kipeily vähän sotki kaiken. ja sit on niitä joita vaan näkee muutenkin harvemmin. en mä tiedä, en osaa määrittää onko niitä paljon vai vähän :-D
      voi kiitos paljon! ♥

      Delete
  3. Anonymous10:11 pm

    tää oli tosi kiva infopläjäys tälläselle uudelle lukijalle! :) tykkään sun blogista tosi paljon! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. jee, kiva jos sait tietää jotain uutta musta! :-) jollekin aktiiviselle vanhalle lukijalle nuo oli ehkä aika perusjuttuja, mut saattoi joukossa kyllä olla niillekin jotain uusia asioita! ja voi kiitos!! ♥

      Delete
  4. Anonymous12:19 am

    Kiva postaus :-) Tykkään tosta sun sarkastien pessimisten realisti -meiningistä, se vaan iskee :-D Feikattusupermegahyperihkpositiivisuus on vaan jotain aivan karseeta. Oot just loistava tyyppi (ainakin blogin perusteella), tykkään tykkään ♥
    Ja vielä viimeisiin vastauksiisi viitaten: sullakin on kielellistä lahjakkuutta. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. voi jee, ootpa ihana! ♥ oon ihan häkeltynyt tästä yllättävästä kivojen kommenttien vyörystä, mut tää oli kyllä yksi kivoimmista, siis kiitoksia miljoonasti!! :'--)
      iääks, kiitos, mutta ei kyllä mitään verrattuna murakamiin ja john greeniin!! :-D

      Delete
  5. Vahva komppaus faktaan nro 1!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah, ihanaa etten oo ainoo laiska!! :'--D

      Delete
  6. 6 täälläkin tuttua, just samalla tavalla, että syö kutakuinki normaalisti ja paino on normaali mutta kuitenkin se itseinho aina iskee vähän liian kovaa.

    mut siis oli tosi hieno lukea tätä, nyt ku oon löytäny tän sun blogin tosiaan vasta hiljattain niin oli siisti saada tietää susta tollasia faktoja!

    oot superhuipputyyppi ja tosi kiinnostava.

    (ja ootan aina sun päivityksiä!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lohdullista kuulla etten oo ainoa 6. faktan kanssa kärsivä!
      voi eikä, ootpa ihan superihana!! ♥ huhuh, kiitos hirveästi, tässähän ihan punastuu! :-*

      Delete
  7. ihana sinä, haleja sinne!! toi kutonen on kyllä varsin tuttua täälläkin öhhhh :'-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. itse oot ihana!! :-* ♥ ja äääh, niin ärsyttävää :'-(

      Delete
  8. kutosfakta - i feel you. voimia ja ihana postaus&sinä!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. onpa meitä monta, mutta kai tää kertoo siitä että a) nyky-yhteiskunta pilaa meidät BUU ja b) syömishäiriö ei lopukaan niin helposti… siispä voimia sulle myös! ja eikä, kiitoskiitoskiitos!!! ♥

      Delete
  9. Samaistu niiiiiiiiiin monessa (pessimistit ei pety, okei petyn kyllä usein itseeni muttaa)! Oot ihan huippu_tyyppi :* ! Tsemiä hulppeesti vielä saksaan, kelaa sit se on OHI!! Meitsi ei pääse varmaan moneen viikkoon yli siitä, että kaikki on nyt ohi, meen maanantaina vahingossa varmaan kouluun tai kirjastoon tai haahuilen orpona koulun ympäristössä

    ReplyDelete
    Replies
    1. voi ihana sinä, KIITOS!! :-* (oon salaa vähän sitä mieltä että meiän pitäis ehkä tuntea…) ja vitsit, ootan tota fiilistä niin paljon!!! onneks toi saksa on mulla ylimääräsenä niin ei oo tavallaan ees mitään väliä, jos se menee huonosti (hyvä asenne, i know… :-D). hahaa ite oon käyny niin vähän koululla viime aikoina et toivottavasti en vahingossa eksy sinne… mut outoa tulee kyl olemaan se et tavallaan ei ois pakko tehä yhtään mitään koska ei ne yliopiston ovet kuitenkaan aukene vielä ekalla kerralla (pessimisti ei pety jne… :-D)! huhuhuhh, kreisii!

      Delete
    2. Hahah joo älä, otan turhankin keveästi ton yliopiston myöskin, en osaa juuri nyt asennoitua asian vaatimalla vakavuudella Xd ja hiih, olen salaa samoin ajatellut (=^ェ^=)

      Delete
    3. luuserius on ihan jeezZzz! :'--D hihi ehkä joku päivä kerään rohkeuteni ja teen jotakin tälle salaiselle ajatukselle! :'-)

      Delete
  10. Anonymous6:48 pm

    hui onpa täällä monta kutosfaktaan samaistujaa :o valitettavasti itsekin kuulun heihin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. no samaa katoin kans aika yllättyneenä, koska oon kuitenkin lähinnä kuullut kaikkien parantuneen tai sitten se syömishäiriö on edelleen kunnolla päällä, mutta näköjään meitä välitilaisia on aika paljon! buu, tyhmä nyky-yhteiskunta :'-(

      Delete