ajatuksia ylioppilaskirjoituksista

IMG_2716_1IMG_2722_1

Välttelyä. Sitä tämä elämä nykyään suurimmaksi osaksi kai on. Huolestuttavinta on ehkä etten edes stressaa tai ahdistu enää. Eikö luovuttaminen ollut se ominaisuus jota vihaan ihmisissä, suorastaan halveksin. Nytkö itse luovutan? Eikä se edes tunnu pahalta. Onhan tässä vielä toki kaksikymmentäneljä päivää uskonnon kirjoituksiin mutten näe sen päivän koittavan kun yhtäkkiä alan lukea. Englannin kuunteluhan on viikon päästä. Enkä ole avannutkaan englannin oppikirjoja.
   Tiedän että tästä on turha valittaa teille. Vaikutan vain typerämmältä kuin ehkä oikeasti olenkaan. Moni varmasti ihmettelee miksen vaan ota kirjaa käteen ja lue. En tiedä itsekään. Ehkä yksi syy on luontainen koulumenestykseni jonka takia en ole koskaan joutunut opiskelemaan oikeasti. Nyt kun kerrankin pitäisi, en osaa edes yrittää.

Niin monta "huomenna minä oikeasti aloitan" -lupausta on nyt sivuutettu etten enää edes viitsi tehdä niitä. Ehkä luen sitten viimeisellä viikolla aamusta iltaan uskontoa ja stressaan kaiken tämän stressaamattomuuden edestä. Tai sitten en. Kyllähän Markuskin sai uskonnosta E:n lukematta ja äitikin vain hiihti ennen kirjoituksia ja kirjoitti silti pelkästään M:iä ja L:iä (silloin ei ollut vielä E:tä). Ehkä jatkan traditiota. Tai sitten olen se poikkeus.

Olisipa jo lokakuu. En olisi koskaan uskonut toivovani lempikuukauteni jäävän välistä mutta nyt haluaisin vain että heräisin kahdeskymmeneskahdeksas syyskuuta ja kaikki olisi ohi.

36 comments:

  1. Anonymous10:50 pm

    what are you studying?

    ReplyDelete
    Replies
    1. i'm in upper secondary school and i have my english and religion final exams comin up in few weeks! and the whole point in this text was that i haven't started the studying yet...

      Delete
    2. Anonymous4:06 pm

      I thought you were at university. what will you do then when you finish?

      Delete
    3. oh, not yet! this is my last year in upper secondary school and next spring i'm going to apply for university of helsingfors. i haven't decided yet if i'm going to take Finnish (just the language) or domestic literature (so basically Finnish literature and its history etc.) as my main subject.
      omg i can't even read the words i just wrote. please feel free to enjoy my ability to write English when i've slept seriously zero hours last night and the clock is turning now almost 11 pm... my brain is killing me just about NOW. so forgive my Finglish (i don't know if you're familiar with the term but it's just this ridiculously bad English some of us Finns tend to speak). okay i will shut up now.

      Delete
    4. Anonymous4:26 am

      you have a very good english. don't be ashamed :)

      Delete
    5. aw thank you! :-) you kind of just made my morning :-D

      Delete
  2. Anonymous10:51 pm

    no ainakin oot hätkähdyttävän kaunis vaikket kirjottaisikaan niitä kuuluisia älliä ! :D
    mut niin, oon ite vasta kakkosella niin en tiedä tota oloa enkä siks oikeen osaa motivoidakaan :( mut tsemppiä joka tapauksessa !

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah voi kiitos! :-D
      kiitos tsempistä! :-) en mäkään olis kakkosella ymmärtänyt koska silloin suunnittelin vielä saavani pelkästään niitä kuuluisia älliä (ja kai mä jonkun E:nkin oisin hyväksynyt)...

      Delete
  3. Anonymous11:20 pm

    Ainahan niitä on, jotka saavat älliä ja eximioita lukematta... Se on tuntuu epäreilulta, ainakin niin kauan kun Gaussin käyrä on olemassa. Onneksi keväällä on jo kiinteät rajat (tai näin muistelen).

    Sunlaiset tapaukset ovat aina olleet mysteereitä mulle. En vain tajua, miten voi saada kiitettäviä ja erinomaisia lähes olemattomalla opiskelulla? Kai se on osaltaan kiinni muistista, koska silloin bulimiaoppimisen harjoittaminen sujuu paremmin. :-D No, olen vähän kateellinen. Haluisin itsekin pärjätä tekemättä mitään, mutta huh, tekemättä mitään saan ne kiitettävät toisinpäin...

    Mutta tsemiä! Onneksi on mahdollisuus korottaa, mikäli ei pysty nielemään saamaansa kirjainta. Kuitenkin musta tuntuu, että saat ne ällät ja eximiat lukemattomuudesta huolimatta. Tai sellasien opiskelijakuvan olen susta saanut: hyvin menee vaikken mitään teekään. :-D

    t. viime kevään ylioppilas

    ps. k-a-u-n-i-s sinä! Sulla on superihanat piirteet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gaussin käyrä on kyllä typerimpiä juttuja maailmassa, mutta MITÄ!!! en oo kuullutkaan että se olis nyt jo poistumassa? :-O yritin googlatakin mut en löytänyt mitään tietoa asiasta. mistä oot kuullut tollasta?

      olen mä itsekin aika mysteeri itselleni :-D en jotenkin ennen lukiota ees tajunnut miten helppoa koulu on aina mulle ollut, mutta siellä sitten todellisuus jotenkin valkeni kun ihmiset alkoi lukea hulluna koeviikolle ja itse vähän selasi kirjaa. en mä tietysti kaikesta pelkkiä kiitettäviä oo saanut, mutta sillon en oo kyllä yrittänyt ollenkaan. kyseisiä aineita esim. fyssa, kemia, mantsa, bilsa jne. joista sain seiskat avaamatta kirjaa kertaakaan koko kurssin aikana. pienellä yrityksellä oisin varmaan pärjännyt niissäkin kasiin tai jopa ysiin asti.

      tuo saamasi opiskelijakuva on tosiaan tähän asti pätenyt, mutta en usko pystyväni hallitsemaan uskonnon kirjoituksissa vaadittavaa määrää tietoa päässäni jos en saa jäsenneltyä ja lokeroitua sitä päässäni tarpeeksi kauan. pystyn kyllä lukemaan vaikka päivässä ne kaikki viisi kirjaa, mutta en usko siitä jäävän tarpeeksi hyvää kokonaiskuvaa + tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa päähän. eli ylppäreihin tää mun tähän asti toiminut lukemattomuustaktiikkani mitä luultavimmin kaatuu... no, ehkä tää on se rangaistus nyt siitä, että koulu on ollut mulle ihan liian helppoa nää kaikki vuodet... :-D
      ja korottaminen on kyllä aikeissa, jos sieltä tulee jotain ihan kamalaa... ehkä mä keväällä saan motivoitua itteni paremmin kun oikeen lukulomakin ja kaikkea... :-D

      ps. voi kiitos, ootpa ihana!! :-*

      Delete
    2. Anonymous12:17 am

      Täässä jotain uutisia: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061117140394_uu.shtml?fb_action_ids=4547931470169&fb_action_types=og.recommends&fb_ref=flb&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582 & http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/06/1767968/aiempaa-useampi-voi-saada-ensi-vuonna-laudaturin-ylioppilaskokeissa

      Ei se nähtävästi kaikkia aineita koskenutkaan, mutta hyvä, että edes joitakin ;-)

      Toi on kyllä totta, että yokirjoituksissa vaaditaan ihan erilaista asioiden omaksumista kuin normaaleissa kokeissa. Mutta onneksi uskonto ei ole soveltavimmasta päästä, vaan jotkut kysymykset voivat olla hyvinkin suoraviivaisia :-) Tarkoitan, ettei joka kysymykseen vastatessa tarvitse tietää jokaisesta kurssikirjasta jotakin / jokaisesta kappaleesta jotakin.

      Pidän peukkuja, että sulle käy hyvin. Vaikka mua ärsyttääkin, että jotkut saavat hyviä arvosanoja ilman ahkerointia, niin sun kohdalle en halua sitä toivoa - vaikutat liian ihanalta ja fiksulta ihmiseltä. :-) Tai vaikutat sellaiselta, joka oppii asioita oppikirjoja lukematta. Jotenkin vain ymmärtää maailmaa kuin itsestään. Vaikkapa niiden romaanien avulla, niitähän sinä ainakin luet ;-)

      Okei, ajatukseni vaikuttavat kovin ristiriitaisilta. :-D

      Delete
    3. hei toi vaikuttaa hyvältä uudistukselta! tai siis saisi nyt poistua koko käyrä jos multa kysytään, mutta edes tollanen uudistus on jo jotain.

      tuo on kyllä totta, että uskonnossa ei tarvi yleensä yhdessä kysymyksessä hallita kaikista kirjoista/kappaleista jotakin, mutta toisaalta joskus koen hankalaksi tietyn yksityiskohdan kysymistä, jos en tiedä siitä tarpeeksi :-D mutta siis pääasiallisesti tuo suoraviivaisuus on kyllä hyvä juttu.

      voi kiitos, olipa kivasti sanottu! :-) toivottavasti saisin ahkeroitua edes vähän niin ne arvosanat tuntuisi kerrankin ansaituilta! (jos siis mitään hyviä arvosanoja nyt edes saan...)
      ristiriitaisuus on ihan ok, älä huoli :-D ymmärrän kyllä ärsyyntymisesi siihen, että laiskuus palkitaan kun itse on joutunut tekemään töitä menestyksensä eteen.

      Delete
  4. Noi viimeset lauseet on pyöriny munkin mielessä...:-D Mitään en odota enempää kuin sitä päivää, kun ne on ohi..Huoh :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. oi kyllä! :-D tsemppiä sulle kirjoituksiin, toivottavasti sulla on sujunut lukeminen vähän tehokkaammin!

      Delete
  5. Täällä yks jolla on ihan täsmälleen sama tilanne kun sulla! Uskonnon kirjat odottelee lukijaansa ja mä ootan ällää, joku saattaa pettyä...:-D
    Mun on kans hirmu vaikee tarttuu kirjoihin ja alkaa lukemaan, kun oon koko ikäni saanu kiitettäviä tekemättä yhtään mitään. En vaan osaa opiskella! Kaikki lukeminen jää aina vikalle illalle ja musta tuntuu ettei se oikein toimi kirjotusten kanssa. Mut samalla tavalla kun sä, mä en osaa stressata enkä ahdistua, ootan vaan että koko juttu olis jo ohi. Vaikka kevään viidet kirjotukset tietty hiukka kauhistuttaakin kun en saa luettua näihin yhtiinkään:-D

    Mut tsemppiä hirveesti sulle(kin), oot ihana:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mä oon nyt heittänyt sen L:n tavoittelun ussan kanssa syrjään (enkusta vielä jotenkin heikosti jaksan toivoa, mut eiköhän se kaadu kuunteluun...), koska en jaksa pettyä :-D
      voi kyllä, kaikki jää AINA vikalle illalle :-D se on ollut ehkä maailman toimivin taktiikka tähän asti mutta ylppäreihin se tosiaan tuskin toimii... voi ei, viidet! hyi :-(

      tsemppiä siis nyt ussaan (meille molemmille...) ja sitten etenkin sinne keväälle! ite oot :-)

      Delete
  6. oi voi, tunnistan itseni abina näistä sun kirjoituksista (ja hui siitä on jo mitä, yli kolme vuotta aikaa??!). olin aivan samanlainen, koskaan ei oikein tarvinnut lukemalla lukea kokeisiin saadakseen hyviä arvosanoja. ylppäreitä stressasin enemmän kuin niihin luin. ei tullut älliä, mutta enimmäkseen e:tä ja pari m:ää. psyka jäi pari pistettä vaille ällästä, mutta siihenkin luin vain edellisenä päivänä paniikissa (kuten oikeastaan kaikkiin yo-kokeisiin, hyi mua..).

    mutta sitä vaan halusin sanoa, että vaikka tällä hetkellä kirjoitukset tuntuu maailman isoimmalta asialta ja on kai niillä jonkin verran merkitystäkin ehkä (ei välttämättä paljoa, ellet halua lääkikseen tms..), mutta jos vain pystyt, niin koita olla ahdistumatta. kaiken mitä oot voinut oppia niihin kokeisiin, oot jo oikeasti oppinut. kerrata voi tietty aina, mutta mä ainakin olin ihan loppu abikeväänä, koulu ei voinut vähempää kiinnostaa. ja juuri sillä tärkeimmällä hetkellä (mukamas).

    en ehkä lukenut ahkerasti, mutta kaikki meni ihan hyvin kuitenkin. sillä hetkellä ja siinä mielentilassa en parempaan pystynyt. mun mielestä älliä saa lähinnä ahkerimmat ja tunnollisimmat, ne jotka jaksavat päntätä, eikä sillä ole mitään tekemistä älykkyyden tai fiksuuden kanssa.

    että älä anna niiden kirjaimien ylioppilastodistuksessa määritellä ihmisarvoasi tai mitään muutakaan,

    koska

    kukaan

    ei

    muista

    niitä arvosanoja

    parin

    vuoden

    päästä.

    oikeasti. hyvä jos muistan enää itsekään, mitä aineita kirjoitin. saati minkä arvosanan sain mistäkin.

    joten, tee ja lue niin paljon tai vähän kuin tuntuu hyvältä, mutta älä soimaa itseäsi vaikket lukisi joka päivä kirjoituksiin. (tai joka viikko edes...)

    hmm, en enää edes muista mikä mun pointti oli. se kai, että älä huoli, hyvin ne menee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mua melkein itkettää miten ihana kommentti tää oli!! just jotain tällasta mä nyt kaipaan, koska esim. äiti alkaa olla todella kyllästynyt mun lukemattomuuteen :-D se jo puoliksi leikillään uhkasi takavarikoida mun kaikki uudet kirjat, etten lukisi niitä uskonnon sijaan... :-D

      mutta oot kyllä niin oikeessa, ettei parin vuoden päästä noilla arvosanoilla oo mitään arvoa. eikä ne todellakaan määritä mun ihmisarvoa (vaikka joinain hetkinä siltä tuntuukin kun kuuntelee muiden juttuja niiden luettua psykan kirjansa kymmenen kertaa läpi kesän aikana?!?! mitä...). en tosiaan lääkikseen pyri, mutta jos saan hyvät paperit niin voin saada niistä pisteitä pyrkiessäni lukemaan suomen kieltä ja kotimaista kirjallisuutta yliopistoon. mutta voin myös saada pelkästään pääsykokeesta ihan yhtä lailla hyvät pisteet. eli eiköhän kaikki järjesty ilman niitä l:n papereitakin!

      mutta ehkä minä joku päivä tässä avaan ne uskonnon kirjat ja yritän keskittyä vaikka vaan muutamiin laajempiin kokonaisuuksiin, enkä edes haaveile oppivani kaikkea. ja on tässä oikeasti aikaakin vielä.

      mutta siis kiitos, et tiedä miten paljon tällainen kommentti helpottikaan mun oloa! :-*

      Delete
  7. Mä niin jaan tämän tunteen (tai nämä tunteet). Luontainen koulumenestys on kirous kun pitäisi yhtäkkiä alkaakin opiskelemaan, ja mulla tätä soppaa värittää sellainen mauste kuin auto-onnettomuus, joka vei keskittymiskyvyn ja vähän muistiakin. Kaikki kuulemma palautuu kahdessa vuodessa - kiva muuten mutta nyt pitäisi jo pikkuhiljaa valmistua, kun neljäs vuosi kaksoistutkintoa menossa:--D
    On tosi vaikea asennoitua siihen, ettei olekaan omalla tasollaan vaan pitää tyytyä huonompaan. Mutta kyllä tästä selvitään!! Oon jo valmiiksi vähän katsellut jatko-opintoja, joihin ei katsottaisi numeroita vaan pelkät ennakkotehtävät.. Tsemppiä sulle!!

    Ps. Oot kaunein ja blogisi on ihanin

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakko sanoa heti alkuun että onnea on löytää ihanien ja fiksujen kommenttien takaa ihanuusblogeja!!! niin käy kyllä aika harvoin (koska saan niin paljon ihanuuskommentteja anonyymeiltä), mutta sinä olet sellainen. oih!

      tuli niin sellainen olo sun kommentin jälkeen että mitä minä valitan. mullahan on kaikki ihan hyvin. vaikka aina sitä sanotaan että ihmisten ongelmat ja murheet on suhteellisia, mutta en mä vaan pystynyt sivuuttamaan tätä faktaa että sähän oot ihan eri tilanteessa kuin minä!
      mun yhdelle perhetutulle kävi sama kuin sulle. se on nyt neljättä vuotta lukiossa ja yritti kirjoittaa viime keväänä äikän ja enkun, mutta siitä ei tullut mitään. ei se kyllä ollut ennen onnettomuuttakaan mikään huippuoppilas, mutta on huolestuttavaa jos kielellisesti suht lahjakas tyttö ei pääse äidinkielestä läpi. toivottavasti sulla ei ole ihan noin vaikeaa. ai kamala, tunnen itseni nyt niin huonoksi ihmiseksi kun valitan laiskuuttani kun muilla on oikeitakin ongelmia!
      eli siis t-s-e-m-p-p-iä! sulla on selvästi hyvä asenne, pidä se! :-)

      ps. voi kiitos ihana!! :-*

      Delete
  8. Sun kirjotukset tulee varmasti menemää tosi hyvin vaikket lukiskaa kirjoja kymmentä kertaa läpi, osaat ne asiat varmast jo jos oot ollu kursseil mukana ja pärjänny kokeissa, vaikket oiskaa hirveesti lukenu :-) miksen mäkii vois olla tollanen nero haha XD mut tsemppii kuitenki äläkä ahdistu :-) <3 hyvin ne menee!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nooooh kun en oo koskaan vielä lukenut ees noita kaikkia kirjoja kokonaan läpi, eli aikamoisia aukkoja löytyy! :-D siis en koskaan kurssikokeeseen jaksanut lukea koko kirjaa niin selailin muutaman osion ja pärjäsin tunneilla opituilla tiedoilla yms. mutta niin, kyllä mulla varmaan menee ihan ok, mutta oon aika skeptinen että menis _tosi hyvin_ jos en saa luettua ajatuksella noita kirjoja edes kerran läpi...
      vai että nero XD mutta kiitos tsempistä ja kivasta kommentista! :-*

      Delete
  9. Kuulostaa täysin mun fiiliksiltä!
    Ja kaikista pahimmalta tuntuu juurikin tuo, ettei edes tunnu pahalta...
    Kirjoitin jo keväällä yhden, tein hienon lukusuunnitelman, en lukenut enkä kyllä loppupeleissä, koska pisteet laski lautakunnassa, saanut sitä mitä hain! Ja nyt pelottaa mutta silti ei viittis... on se kummaa :-D Mietin miten käy jatkossa jos johonkin yliopistoon aijon ja oon jo lukiossa patalaiska...

    Paljon tsemppiä kuitenkin!! Toivottavasti molemmat löydetään lukuinto vielä jostain ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mä oon niin onnellinen etten tehnyt lukusuunnitelmaa, koska sillon oisin varmasti ahdistunut siitä etten oo noudattanut sitä!(koska se ei oo mikään vaihtoehto että oisin noudattanut... :-D kyllä mä itseni tunnen sen verran hyvin).
      joo vähän kanssa tuo yliopisto huolestuttaa, mutta toisaalta suomen kieli ja kotimainen kirjallisuus on niin kiinnostavia aiheita mun mielestä, että ehkä sitten kiinnostaakin opiskella... en mä tiedä :-D ehkä silloin sitten opettelen opiskelemaan ja otan uuden asenteen. vaikka mä ussasta tykkäänkin niin se ei oo mikään mun intohimo niin ei oo sinänsä ollut mitään hinkua lukea sitä.

      kiitos ja samoin!! :-) toivottavasti tosiaan... ;-D

      Delete
  10. Täällä kans yksi, joka toivos, että ois jo lokakuu.. Mullakin on siis kahdet kiirjotukset, ruotsi ja yhteiskuntaoppi. Oon samassa tilanteessa ku säkin eli en saa luettua. Yhteiskuntaoppia oon lukenu yhden kirjan ja ruotsia oon opiskellu vain kertauskursseilla. Hyvin menee! :-D Okei, kyllä tää lukemattomuus stressaa...

    Mut hei, paljon tsemmppiä sulle! Kyl sä hyvin pärjäät. :-) ja aina voi korottaa jos menee huonosti.

    Ps. Kauniita kuvia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mulla on täsmälleen sama tilanne uskonnon kanssa, eli yksi kirja luettuna, mutten taida siitäkään mitään kauhean ihmeellistä muistaa... :-D ja enkkua en tosiaan oo opiskellut ees tuolla 9. kurssilla jossa nyt istuskelen kun on niin paljon parempaakin tekemistä (esim. hysteerinen nauraminen... oonkohan ala-asteella oikeesti? :-D), mutta näemmä romaanien lukeminen on toiminut hyvänä preppauksena kun kaikki sujuu nykyään niiiiin paljon paremmin :-D

      kiitos ja tsemppiä sullekin! :-) onneksi tosiaan voi korottaa ja niin aionkin jos en ole tyytyväinen.

      ps. voi kiitos! :-*

      Delete
  11. Mulla on ihan samat fiilikset... Mäkin oon kirjoittamassa uskonnon ja englannin nyt!

    Mutta hei tsemppiä! Btw, sun blogi on cool : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. no onpas meitä luontaisia kouluneroja aika paljon näköjään! :-D en tiennyt tän olevan näin yleinen ilmiö. tai sit mun lukijoiden joukossa on vaan erityisen fiksua porukkaa ;-)

      kiitos paljon ja tsemppiä siis sullekin! :-) niin ja kiitos blogikehusta!! :-)

      Delete
  12. Voi, et ole yksin noiden ajatuksien kanssa..
    Kirjotukset stressaa toisaalta ihan valtavasti, mutta toisaalta
    en voi ymmärtää, että mikä siinä on ettei vain tule luetuksi tarpeeksi...
    Tsemppiä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mua pelottaa tää stressaamattomuus... :-D tai noh en tiiä, ehkä mä vähän stressaan, mutta todella vähän! se on lähinnä sellaista kun joku kaveri sanoo et kylläpä stressaa niin sit tulee sellainen myötästressi, mut kotona yksin ollessani en stressaa yhtään - ja se on huolestuttavaa!
      mutta kiitos ja tsemppiä sullekin! :-)

      Delete
    2. Anonymous5:23 pm

      Ehkä stressaamattomuus kertoo vain siitä, että alitajunnassasi tiedät kyllä osaavasi niin paljon kuin tavoitteet vaativat? :-D Et vain lue koska osaat ne asiat jo XD

      Delete
    3. epäilen syvästi, mutta mistäs sitä ikinä tietää...

      Delete
  13. Anonymous8:25 am

    Saisinko udella että mistä olet ostanut tuoon ihanan farkkutakin? (:

    ReplyDelete
  14. huomenna minä oikeasti alotan lupaukset ylppärien suhteen on mullekki vähän liian tuttuja.. Miks se on niin hankalaa alottaa se lukeminen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. no niinpä! :-D nyt oon saanut luettua pari kirjaa ussaa, mutta motivaatio on taas ihan kadoksissa... :-D

      Delete